Trekking Gunung Leuser National Park - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu Trekking Gunung Leuser National Park - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu

Trekking Gunung Leuser National Park

Door: Philia

Blijf op de hoogte en volg Philia

19 Januari 2016 | Indonesië, Samosir

Voor vandaag hebben we een excursie geboekt: een trekking in de jungle! We gaan met z'n drieën (Rosie gaat ook mee). Erwin is onze gids, we hebben hem ontmoet op de avond toen we hier aankwamen. Hij is een gids in dienst van het Gunung Leuser National Park. Het NP is een beschermd gebied en wordt niet bedreigd door houtkappers. Doordat wij hier verblijven is er voor de inwoners van Bukit Lawang voldoende inkomen. De opbrengst van de excursies die plaatsvinden in het NP zijn voor de association die daardoor het woud kunnen behouden en niet verleid worden om het te verkopen aan houthandelaren. Dit hele NP is zelfstandig en niet in handen van houtkappers. De omliggende wouden die niet beheerd worden door de associatie komen steeds meer in handen van handelaren....dat heb ik idd gezien op de weg hier naartoe.......  De enige zorg die de meeste inwoners nog hebben is het ontstaan van steeds meer  (vooral grote) accomodaties waardoor het in de toekomst een massale plaats zou kunnen worden voor toeristen, de gemoedelijke sfeer van nu teniet gaat en ook het woud wordt overbelast door toeristen.....

We steken de rivier over door over een stalen hangbrug te gaan waar hier en daar een loopplank of een stuk zijkant aan ontbreekt....
Aan de overkant wordt het al snel een hele steile klim. Dit keer niet over een mooi aangelegd pad maar we hijsen ons omhoog via lyanen en de wortels van de bomen dienen als treden of leuning. Door de regen van gistermiddag is het hier en daar glad en modderig.... De grootte van de bomen en de sfeer die hier hangt, zorgen voor mij al snel voor een gevoel van respect en ontzag voor de natuur. En een gevoel van dankbaarheid dat ik vandaag een kijkje mag nemen in een leefomgeving waar wilde dieren nog vrij kunnen leven.

Al snel worden we stil naar rechts gedirigeerd en als we op n meer open plek komen....hangt er ca 7 mtr boven de grond een Oerang Oetan met een.....baby'tje (10mnd)!!!! Wouw....zo dichtbij had ik het niet verwacht!! Als we ons rustig bewegen kunnen we wat dichterbij komen..... Dit is echt ongelooflijk!! Wat een aparte ervaring!!
Een stuk verderop zit er nog één met een baby'tje. En als we daar geboeid naar staan te kijken komen er over t 'pad' wel 15 langstaart makaken aanlopen!! Ook jonge apen zijn er bij en er is ook een moeder die n kleintje aan haar buik heeft hangen!!! Wat schattig!!
We zien ook de lampong aap die wat schuwer is dan n makaak. De Thomas Leaf aap, die alleen maar op Sumatra voorkomt. Deze is zwart wit van kleur en heeft een hanenkam.
Verder zien we nog n hele grote vogel: Bird Argus, kolonnes termieten, mega grote mieren,  diverse soorten vlinders,  mooie harige rupsen en San is getuige van het wegschieten van een Cobra.

Boven op de berg hebben we een stop voor de lunch. We krijgen nasi goreng met ei en kroepoek geserveerd in een bananenblad. Mmmm heerlijk!!! Alleen.....dat ruiken de apen ook!!! Al snel komt er n Oerang Oetan onze kant op geslingerd.... Die, wat weinig voorkomt, het risico neemt om naar beneden te klimmen.... In no time staat ze bij ons!!! Op zoek naar lekkers en daar doet ze ook moeite voor!! Erwin probeert haar met n tak onder haar armen te kietelen waar ze niet tegen kan maar ze is snel in het ontwijken van de tak en om weer te focussen op het fruit wat we hebben. Eigenlijk wordt het een hilarisch tafereel!!! Het lijkt wel alsof zowel mens als aap n rondedans doen voor het fruit!!

We lopen verder en hebben nog n flink steile afdaling te gaan. Aangekomen bij de rivier lopen we nog n stukje stroom opwaarts waar iemand ons op staat te wachten met opgeblazen auto binnenbanden! Er zijn er 4 aan elkaar gemaakt. 2 grote in het midden en aan de voor en achterkant een kleine.

Daar gaan we de rivier mee af en laten we ons meevoeren door de stroming richting het dorpje!!! Wat een heerlijke afkoeling na deze inspannende en indrukwekkende dag!!!

's Avonds eten we in Green Hill en na t eten wordt er gevraagd of we kunnen kaarten. De jongens leren ons n spel wat ze hier vaak spelen, 7 diamond. Aan de overkant speelt later op de avond een bandje en we worden uitgenodigd daar ook heen te gaan. Overal is de stroom uitgevallen vanwege de hevige regenval die al uren aanhoudt. Alleen degene die een noodvoorziening hebben, zijn voorzien van stroom.