Tangkahan - Medan - Bandung - Denpasar - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu Tangkahan - Medan - Bandung - Denpasar - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu

Tangkahan - Medan - Bandung - Denpasar

Door: Philia

Blijf op de hoogte en volg Philia

22 Januari 2016 | Indonesië, Kuta

4 uur gaat de wekker, rond half 5 moeten we vertrekken richting de bus die maar 1x per dag naar Medan gaat. 'Soms' komt er één om half 8,  maar 'soms' ook niet....dat risico nemen we maar niet!
20 minuten lopen door de jungle en geen hand voor ogen kunnen zien....alleen veel dierengeluiden. .....De stalen hangbrug over in t pikkedonker en met volle bepakking....De zaklamp op de mob is geen overbodige luxe....
4:45 zijn we er, de bus staat al op ons te wachten, zonder chauffeur echter en nog in diepe slaap gehuld.

5 uur Indonesische tijd gaat de 'winkel op de hoek' open en steekt n vrouw in nachtkledij en coupe 'wild dreams' de lichten aan. De man des huizes komt 1 minuut later om de bus te starten waarna hij weer terug naar binnen gaat om zich op te frissen voor de nieuwe dag. We vertrekken daarna luid toeterend de donkerte van de jungle in. Koeien die nog op de weg liggen te slapen..... O.....en die bruggen doemen ook ineens op in het licht van de koplampen....en. .. daar gaan we nu ook met n zware bus overheen.....!!!

Als het bijna licht is stoppen we even bij n open stuk in de jungle.....het uitzicht is adembenemend!!! N licht vochtige lucht, dampen boven de grond, silhouetten van bomen en huisjes steken af tegen de rood gele lucht met donkere bewolkingsstrepen erin.....N traktatie van de dageraad!!

De prijs van de bus hebben we bij het instappen gevraagd. Halverwege de rit komt er n assistent van de buschauffeur t geld ophalen. Hij vraagt aan ons n veel te hoog bedrag....we leggen m uit dat het niet klopt en dat we max de helft willen betalen....Hij loopt boos weg....komt later terug en ik geef m de helft....Hij wordt n beetje opstandig en we besluiten maar te betalen wat hij vraagt, als hij ons uit de bus zet komen we hier de eerste 24 uur niet weg.....Als we betaald hebben begint hij over onze tassen.....die moeten op dak....ik heb zomaar t vermoeden dat ónze gezichten nu heel serieus, ernstig en doordringend worden....Hij neemt genoegen met n plek op de grond waardoor er 2 stoelen geblokkeerd worden....

Aangekomen op de bus-terminal Padang Baris in Medan moeten we naar n ander busstation gebracht worden waarvandaan er n bus richting airport vertrekt. We onderhandelen met chauffeurs van mini-vans en becak's. Als we aankomen kunnen we gelijk overstappen in de bus. Tjonge wat loopt t allemaal in elkaar over!!
Alleen....we hebben nog geen ticket!! Het is 10.15...San als groundstewardess komt in actie!! Op internet vind ze n voordelige vlucht die om 12.05 vertrekt...de man naast haar verteld dat de bus er rond 10.45 is...voor Nederlandse begrippen halen we dat niet.... Een latere vlucht heeft n tussenstop van 4 uur....Ook niet de meest ideale optie....De man naast haar verteld dat we t wel kunnen wagen....En dus boeken we nu meteen. Alleen de betaling lukt niet...we kunnen met n code ook via n ATM betalen.

Aankomst vliegveld, inchecken balie D, ATM is gesignaleerd in de hoek. Wat n samenwerking!! ATM werkt niet met code....lichte stress....vragen naar balie Citilink om tickets te kopen. Beneden....
Tijd dringt, 11.15 uur, man achter balie is heel geduldig en ziet idd dat we te laat zijn om te betalen. Hij zet de reservering om in n contante betaling en de tickets blijken 400.000 voordeliger te zijn! Halen we die vlucht nog wel? Hij knikt heel langzaam 'ja'. Pinnen bij n ATM om de hoek, betalen en hij print de boeking uit. Hij wijst ons de weg terug naar balie D en belt met de collega van balie D dat er nog twee verstekelingen aankomen!! Balie D, tickets geprint, boardingtime 11.35 en het is 11.40...., bagage op de band, labellen en daar gaan ze...nu wij nog!! Bij de douane n lange rij, San sluit aan, ik vraag om voorrang. Handbagage door de X-ray, gate 9 is rechts, n winkeltje rechts (we hebben nog niet eens ontbeten vanmorgen!!), San met paspoort en boardingpass naar gate, ik scoor n ontbijt.

Ik kan niet eens gestrest ZIJN!!! Heb trek in eten en ben moe, de bovenkamer werkt goed maar niet met stress en ik lijk voor geen andere optie te kúnnen kiezen!! Doorlopen naar de gate, aansluiten als laatste om in te stappen,  zitten op m'n plek en rustig ademhalen, elkaar aankijken en in de lach schieten.....the trip of flow, heet dat