Hot Springsteen - Pura Tirtha Empul - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu Hot Springsteen - Pura Tirtha Empul - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu

Hot Springsteen - Pura Tirtha Empul

Door: Philia

Blijf op de hoogte en volg Philia

25 Januari 2016 | Indonesië, Ubud

We willen op tijd ontbijten om vroeg naar de hotsprings te gaan. De zon schijnt!! We krijgen mie goreng en fruit als ontbijt. Tas inpakken en go!!! We komen weer langs de mooie terrasvormige rijstvelden waar we gisteren ook zijn gestopt. Gisteren was t hier ook nog mooi weer.
Ongeveer op dezelfde plek als gisteren komt er weer iemand naast ons rijden en vraagt hoe t met ons gaat en waar we vandaan komen. Hij moet zich even terug laten zakken omdat er n tegenligger aankomt....Als ie weer naast ons rijdt schreeuwt San keihard: we hebben al n koffieplantage bezocht!! En gelijk keert ie om.....

Bij de post waar we gisteren moesten betalen laten we keurig ons kaartje zien en mogen we doorrijden. Het is de moeite waard nog wat foto's te nemen van een vulkaan die niet in mist en bewolking gehuld is.

De hotsprings zijn heerlijk!!! Het zijn verschillende warmwaterbaden waar we de hele dag in relaxen.  Het is n soort dagje sauna als in NL. Zonnen, zwemmen en vooral niks doen. En daarna een verkwikkend gevoel herboren te zijn.

Gisteren hebben we op de terugweg n grote tempel gezien daar gaan we nu n stop maken. Als we aankomen is het echt waanzinnig druk!!! Vrachtwagens vol met mensen komen en gaan....
Iedereen moet bij de ingang n sarong aan, zowel mannen als vrouwen.
Als we in het complex zijn begrijpen we wel dat hier iets anders aan de hand is dan gewoon veel bezoekers....er vindt n ceremonie plaats. De Pura  Tirtha Empul is n watertempel en heeft een holy spring, wat betekend dat hier heilig water uit de bodem komt. In een gedeelte van de tempel stroomt water uit fonteinen die gevormd zijn als leeuwen bekken. Dit water komt in n bassin van ca 6 x 25 mtr en in dat bassin staan honderden mensen tot over hun middel in t water!!! Te wachten tot ze bij n fontein kunnen en zo het heilige water over zich kunnen laten stromen.

Een Balinese hindoe vraagt of we samen op de foto willen en ik vraag hem ter ere waarvan deze ceremonie is. Het is een volle maan ceremonie. Het is één groot feest met offers, gebeden en muziek.
Hij wijst ons de holy spring en idd, uit de bodem komt vers water. Heel apart!!

Er komen vanaf een hoger gelegen tempel een hele sliert in verschillende stylen gekleedde Balinese hindoe die bamboestokken van wel 20 mtr lang dragen waar een vlag aanzit. Anderen dragen gekleurde paraplu's voorzien van franjes en zilverkleurige sierstukken. Typische hoofddeksels zoals doeken, tooien en een soort baretten worden er gedragen en vrouwen dragen manden met offers op hun hoofd. En dit alles gebeurd onder begeleiding van Balinese muziek.
Het is prachtig om hier getuigen van te zijn!!! Niet alleen om te zien maar ook om de sfeer hier te voelen en beleven!!

's Avonds hebben we weer n snelle gekko op de kamer....die San behendig en snel buiten weet te zetten.

• 25 Januari 2016 - 15:26

Lianne:

Fantastisch Phil, wat een gave reis. En wat leuk om alles een beetje mee te beleven door je verhalen. Genietse xxx

• 25 Januari 2016 - 15:57

Madelon:

Ik weet niet zoveel meer te schrijven. :-) het blijft een inspirerend reisverhaal. En je voert me helemaal mee. Geweldig. Enjoy. Ennuh....wel stoer dat je met die gozer op n scooter meeging...kweetniet of ik dat ook gedaan had. :-) xxxx

• 25 Januari 2016 - 16:29

Anita :

Mooi verhaal Philia! Klinkt echt als een mooi avontuur. Ik kom wel langs voor een fotoavondje als jullie terug zijn. Heeft de gekko zijn staart mogen houden? In curaçao had San er ook een keer een te pakken bij zijn staart totdat hij zijn staart losliet. Weten jullie dat nog?
    Veel plezier nog! Xx

• 25 Januari 2016 - 20:50

Joske:

Nog steeds heerlijk bij het openen van de mail om te ontdekken dat er weer een spannend verhaal staat van jullie.

• 25 Januari 2016 - 21:19

Hendrika:

Hai Philia! Door jouw mooie verhalen, maak ik een beetje van je reis mee! Beleef & geniet alles met volle teugen Philia! Kus uit Drenthe