Ubud en omgeving - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu Ubud en omgeving - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu

Ubud en omgeving

Door: Philia

Blijf op de hoogte en volg Philia

27 Januari 2016 | Indonesië, Ubud

Elke dag krijgen we n ander ontbijt: wentelteefjes en fruit is het vandaag!!
We huren de scooter die we al hebben n dag langer en nemen er nog n tweede bij. Alleen hebben ze er geen één meer....Geen nood, de buurman aan de overkant heeft ook nog n scooter.... papieren weer invullen, nu alleen nóg kariger: geen paspoortnummer, geen verblijfadres en geen adres in NL... alles te goeder trouw....en met n big smile....'no problem'!

San gaat sieraden kopen van Budha to Budha en ik ga naar Goa Gajah Elefant Caves. Dat zijn zowel n Hindoeïstische als Boeddhistische tempel op één complex. Een guide wil me graag een rondleiding geven over dit 1000 jaar oude complex, ik heb er alleen helemaal geen zin in.... De volharding die hij inzet is van het type pitbull....mijn nee blijft nee....

Als ik in de Boeddhistische tempel kom vraagt een vrouw 'may I bless you'? Beide handpalmen zet ik tegen elkaar aan en houd ik boven mn hoofd. Ik krijg een gele bloem tussen m'n middelvingers gestoken en terwijl ik daar sta sprenkelt ze met water over haar altaar,  wierook en offers, over mij en haarzelf en over de 'god' (Ratu Petapan) die op haar altaar zit. Dan krijg ik rijst geplakt op m'n voorhoofd en in het kuiltje van m'n hals. De bloem wordt achter m'n rechteroor gestoken en we maken n namasté  naar elkaar....
Ik loop nog wat over het fantastische complex. Het is gelegen in n kloof met eeuwenoude bomen waarvan de wortels over de grond kronkelen en lyanen die tot onderin de kloof hangen en met ander mooi groen en mos is begroeid. Er is ook n vijver met waterlelies en kikkers op de bladeren.....

Hiervandaan rijd ik naar de rijstvelden. Vlakbij Ubud staat een politieagent langs de weg.....Hij komt de weg op als ik nader....oepsie!! Hij kijkt me aan en geeft n teken dat ik door kan rijden en loopt weer terug naar de stoep....zou dat komen door de rijst op m'n voorhoofd en in m'n nek? Dat ie me voor n ingeburgerde foreigner aan zag???? Geen idee! Beschermengeltjes......

De rijstvelden zijn mooi! Veel water en groen, diverse terrassen met verschillende lengte rijst en er omheen staan mooie palmbomen en bananenbomen....En wat n rust hier!!! Net buiten Ubud en gelijk in n rustige omgeving.
Ubud is gezellig druk in deze tijd van het jaar en straalt een hele aparte sfeer uit! Het trekt veel toeristen en toch is de sfeer er nog leuk en goed. Ik kan me wel voorstellen dat het in t hoogseizoen hier niet meer leuk is....

's Middags ga ik naar het Monkey Forest. Ook dit is heel mooi gelegen!!! Midden in Ubud en ik waan me toch echt in een afgelegen natuurgebied....
De apen zijn lekker baldadig en grissen een pet van het hoofd van een man....Hij verwacht m terug te krijgen....maar nee, de pet gaat hoog mee de boom in!!!

San heeft de vuurdoop gehad in t verkeer....ze is zuidelijk gegaan wat betekend dat daar meer verkeer is en 3 baanswegen.... Het wendbare van n scooter heeft ook voordelen en dus kan ze bij n afslag snel nog even corrigeren als ze eraf wilt....

's Avonds moeten de scooters weer terug. Eerst gaan we nog even eten verderop in Ubud met de scooters. Op de terugweg brengen we ze wel terug. Behendig en alsof we er al jaren de weg kennen besturen we de scooters langs auto's en andere scooters....ik voel me hier al aardig thuis!! Het is echt héél fijn om hier te zijn!!

Als ik achter San aanrijd krijg ik ineens n flashback....21 jaar geleden kocht ik m'n eerste motort.....2 kleine dreumesen van toen 4 en 7 jaar wilde er maar wat graag opzitten en meerijden....En nu rijdt één van die dreumesen zelf op n motorscooter voor me.....

  • 27 Januari 2016 - 15:24

    Madelon:

    Aaaaaaaaaaaah! Realy nice mom! Xxxxxxx

  • 27 Januari 2016 - 16:33

    Marja Van Arkel:

    Leuk, vooral ook die beschermengeltjes en die flashback niet te vergeten....
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Philia

Nog thuis.... in de voorbereiding!

Actief sinds 18 Jan. 2012
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 21484

Voorgaande reizen:

03 Januari 2016 - 09 Februari 2016

The trip of flow

06 Februari 2012 - 29 Februari 2012

Mijn eerste verre reis alleen!!

Landen bezocht: