Candi Dasa en omgeving - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu Candi Dasa en omgeving - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu

Candi Dasa en omgeving

Door: Philia

Blijf op de hoogte en volg Philia

28 Januari 2016 | Indonesië, Candidasa

Hier krijgen we ook ontbijt. Het is wel fijn om niet de straat op te hoeven voor n ontbijt! Het uitzicht op zee veraangenaamd het ontbijt. De boten die hier varen zijn van het type 'spin'.... Elke boot heeft zowel aan de voorkant als aan de achterkant twee 'spinnenpoten' en vlak boven het water zijn deze poten aan weerszijde verbonden met n lange ronde buis. Deze dient als extra drager voor de boot zodat deze niet kan kapseizen. De zee kan hier erg ruw zijn. Bootjes gaan, ook nu het vrij rustig is op zee,  heel voorzichtig door de branding!!

Maar weer n scooter gehuurd om de omgeving te verkennen:
We bezoeken Age Village in Tenganan. Dit is n dorp met 600 inwoners die nog volgens de ouderwetse Balinese traditie leeft. Sarongs, tafelkleden en sjaaltjes worden hier nog met de hand geweven. Er zijn 3 tempels van 3 verschillende 'goden': n god voor water, voor vuur en voor wind/lucht.
De goden dragen een zwart-wit geblokte sarong die staat voor alle polen: goed en kwaad, licht en donker, dag en nacht, liefde en haat enz enz.
De offers die op straat vóór de tempels (óf huizen) worden gebracht zijn om te beschermen tegen het 'kwaad'.

Door de jungle, steile weggetjes in de bergen en mooi gelegen rijstvelden volgen we onze weg naar Pura Besakih. Dit is de Moedertempel van Bali. De grootste en meest centraal gelegen tempel. Het complex bestaat uit vele gedeeltes en meerdere tempels. Hij is gebouwd op de helling van vulkaan Gunung Agung. Dit is tevens de hoogste berg van Bali, ruim 3000 mtr hoog.
De locals zijn hier erg opdringerig en vertellen ons dat we er niet op mogen zonder Balinees ivm de 3 dagen durende volle maan ceremonie.... Zou een god daar onderscheid in maken....???

Op de terugweg eten we bij een local tentje langs de weg. Als we er net aankomen begint t met regenen....nog voordat we t eten hebben gekregen schijnt de zon al weer. We besluiten vandaag ook de watertempel van Tirta Ganga te bezoeken. Passen de route wat aan en als we er bijna zijn, zijn beide mobieltjes leeg.....Geen navigatie meer....
De schaarse bewegwijzering komt precies op tijd. En als we de scooter hebben geparkeerd en we n praatje maken met n Balinees komt er, hoe toepasselijk ook, een stortbui bij de watertempel....
De watertempel is prachtig!! Een speels aangelegde watertuin waar we over water lopen en langs allerlei mooie fonteinen en andere waterpartijen.

En dan de terugweg zonder navigatie....dat is t nadeel van navigatie....vroeger wist ik precies de plaatsnamen en ongeveer de ligging ervan....nu zegt t me niks....En van ANWB borden hebben ze hier nog nooit gehoord....
In de stromende regen gaan we op n pad....Op ons gevoel. Links....rechts....dalen....t niet weten....tank raakt leger.....stoppen bij iemand die benzine verkoopt (tankankstations zie je hier zelden). 3 oudere mensen die geen woord Engels spreken en 2 Hollandse meiden die geen woord Indonesisch spreken.....we doen alle 5 ons best,  er wordt smakelijk gelachen maar komen er niet uit....dan maar verder rijden....
De weg vragen is ook niet echt uit betrouwbare bron....Als iemand t niet weet zal ie uit beleefdheid 'ja' zeggen....omdat hij of zij je graag wil helpen....
Afijn, we tanken en volgens die mevrouw zitten we op de goede weg. Tis wel nog verder dan we hoopten....En dus komen we net voor donker aan bij ons verblijf.... Met roetzwarte gezichten....
En geen zin meer om uit eten te gaan...dat zijn we n beetje zat....Gelukkig doen ze hier ook aan pizza delivery, als ik ze zelf haal....!

• 30 Januari 2016 - 15:20

Betsy:

Hoi Philia en Sandra.
    Ik dacht....ik zal eens reageren. Dan weten jullie gelijk dat ik jullie volg, haha.
    Wat een avonturen beleven jullie. Prachtig. En soms gevaarlijk en heeeel spannend. Zoals jij dat schrijft Phil, zo zie je het voor je. Geweldig. Jullie hebben vast al heeeel veel fotos en souvenirs.
    Het is een heel indrukwekkende reis die jullie nooit zullen vergeten.
    Hier hebben we ook van die regenbuien maar die duren een hele dag en veel wind en maar 8 graden.
    Ik hoop dat je nog veel mooi dingen gaat zien. Geniet nog maar. veel plezier.