Taman Negara - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu Taman Negara - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Philia Hoogstad - WaarBenJij.nu

Taman Negara

Door: Philia

Blijf op de hoogte en volg Philia

08 Januari 2016 | Maleisië, Tanah Rata

Goed geslapen! Fijn, omdat we n lange, spannende en indrukwekkende dag voor de boeg hebben. Om 8 uur vertrekken we met n mini-van richting Kuala Tembeling. Gezamelijk met nog 6 backpackers laten we ons door de mooie omgeving daar brengen waar we willen zijn, al hebben wij geen idee waar dat is....Na een sanitaire stop vervolgen we onze rit naar Kuala Tembeling. Tussen de middag komen we aan bij n klein resort welke hooggelegen boven een modderkleurige rivier (Sungai Tembeling) ligt. Er liggen boten aangemeerd, lange smalle boten met n buitenboordmotor er achter. Die gaan ons verder brengen omdat de 'normale' weg hier stopt....!!! We checken in, krijgen n plattegrond van Kampung Serana en er worden ons wat vragen gesteld over de te plannen excursies,  overnachting en of we n fotocamera hebben. Er is nl in dit National Park een vergunning nodig om gebruik te maken van n fototoestel.....kosten RM5 (ca. €.1,00). En we moeten RM1 (ca. €.0,20) betalen om in t park te mogen. ...Afijn we betalen maar ☺

We eten hier nog wat en vertrekken!! Met ca 14 personen + bagage (en dan hebben wij nog n acceptabele rugzak....) gaan we in n boot. Zelf zitten we voor n groot gedeelte onder het wateroppervlak, de boot zelf ligt er ca 15 cm boven. Ofwel, hij ligt diep.... Daar gaan we....3 uur varen om diep in de jungle te komen!!
Het is hier prachtig!!! Loofbomen, palmbomen (kokosnoten hangen er rijkelijk aan), bananenbomen, varens, lyanen, diverse grassoorten en mega hoge bamboe bomen. Ik kijk m'n ogen uit!!! Af en toe een droog liggend stuk in het midden van de rivier wat lijkt op zand. Het is de kleur van de aarde die hier zo licht gekleurd is. Naar verloop van tijd komen we in een soort stroomversnelling en behendig loodst de kapitein ons er (droog) door. Nog een mildere stroomversnelling waar de diepte wordt onderschat.....de boot schuurt over de stenen wat n flink kabaal maakt omdat het resoneert in het losliggende zinken dak.... Als ie lek is hebben we water.....
Onderweg zien we ook nog n kudde gnoe's die verkoeling zoeken in t water en waar wij redelijk dicht voorbij varen. En n wilde aap hebben we ook nog gespot!

Heet is het hier overigens ook....en heel vochtig. Ik denk dat ik de woorden van vanmorgen 'ik heb t koud' de aankomende 5 weken niet meer ga horen....